Pressemeddelelse:

De galoperende energi- og elpriser påvirker hele samfundet, og også i Faxe Kirke spares der på varme og strøm.

Vi har sænket varmen i kirken, sognehus og øvrige lokaler til omkring de anbefalede 19 grader, men hjertevarmen sænkes ikke. Du er altid velkommen til gudstjenester og øvrige arrangementer i Faxe Kirke og sognehus, men du må nok tage lidt mere tøj på end sædvanligt. Hvis du fryser under gudstjenesten, har vi fleecetæpper, som kan hjælpe.

Efter alle gudstjener har vi ”kirkekaffe” med varm kaffe/the/kakao.

Vi sætter tidsstyring eller følere på vores udendørslys og slukker lyset i rum hvor ingen er osv.

Vi bliver desværre også nødt til at begrænse belysningen på kirken i denne vinter, men i advents- og juletiden holder vi fast i, at der skal være lys på kirken, da lyset har stor betydning for kirkens advents- og julebudskab. Da man i begyndelsen af det 4. århundrede begyndte at fejre Jesu fødsel midt i vintermørket, var det som en ”modfest” til en romersk fest for den uovervindelige sols fødsel, som var fastlagt til den 25. december. Med placeringen af julen forkyndte man Jesus som lyset i menneskelivets mørke,

Vores 2 projektører som belyser kirken, er forsynet med LED-teknologi som bruger mindst muligt strøm. Vi vil have belysning på kirken fra 1. søndag i advent 27. november 2022 og til og med Helligtrekonger, fredag den 6. januar 2023 – i tidsrummet 16 – 21. Det er en reduktion på ca. 50 % af normal belysning.

Vi vil fortsat have juletræer med lys foran kirken, men de juletræer med lys, som vi plejer at have ved præstegården og kirkekontoret spares væk i år.

Se på vores hjemmeside www.faxekirke.dk, hvornår der er gudstjenester, koncerter og øvrige arrangementer.

Faxe Kirkes menighedsråd

Kirsten Kjær Ohms                                                       Morten Vive

Sognepræst                                                                    Formand for menighedsrådet

Tilbage til liste