Vielse

Ønsker I at gifte jer, skal I tage stilling til, om vielsen skal foregå i kirken eller på rådhuset.

En vielse er gyldig, hvis I er viet af en præst, en borgmester eller en anden, der er godkendt til at foretage vielser. I skal sige ja til, at I vil gifte jer med hinanden, og vielsesmyndigheden skal forkynde, at I er ægtefolk.

Hvis I vil giftes i Faxe kirke, skal I henvende jer til sognepræsten ved kirken. For at blive kirkelig viet, skal mindst en af parterne være medlem af folkekirken.

Forud for vielsen skal man have udstedt en prøvelsesattest fra en af parternes bopælskommune; prøvelsesattesten gælder i fire måneder. Blanketten udfyldes digitalt via: borger.dk (åbner i nyt vindue)

Der skal oplyses navn og adresse på to vidner, som skal være myndige og til stede under vielsen.
I kan blive gift i en bestemt kirke, hvis:
Den ene af parterne er medlem af folkekirken, og kirken tilhører medlemmets sogn. Den ene eller begge parter har en særlig tilknytning til kirken og derfor ønsker at blive viet netop der.
I har ikke automatisk ret til at blive gift i andre kirker end de to ovennævnte. I kan dog kontakte det enkelte sogn og spørge om lov til at blive viet i en tredje kirke.

Efter vielsen udsteder præsten en vielsesattest.

Se mere om praktisk info om vielser her: Folkekirken.dk (åbner i nyt vindue)

I kan få velsignelse af en præst i folkekirken, hvis I er borgerligt viet eller har indgået registreret partnerskab. Ønsker I religiøs velsignelse, skal I henvende jer til den præst, I vil have til at give velsignelsen.

Når I gifter jer, beholder I som udgangspunkt jeres egne navne.

Ønsker I at få samme efternavn og eventuelt mellemnavn på bryllupsdagen, kan I søge om navneændring. I skal søge om en eventuel navneændring på bryllupsdagen digitalt på Borger.dk (åbner i nyt vindue) senest 15 hverdage før vielsen/registreringen.

I vil få udstedt ny fødsels- og dåbsattest eller fødsels- og navneattest.